N** I**** S***** b**** S********* *'s avatar'
N** I**** S***** b**** S********* *1 minggu yang lepasOther Workplace Issue

Pertanyaan tentang skolah swasta

Sy nak Tanya ye.. sy ni cg baru dekat satu skolah swasta ni.. sy mngajar tahun satu tapi ya Allah mmg susah nak mengajar sesetengah budak. Sy pon pelik la sbb setengah kelas Tu mmg X pandai nak brcakap lgsung.

Sy Tanya guru kelas diorg, rupenye byak budak speech delay and autism. Sy Tanya penolong kanan, isteri guru besar, skolah ni xde klas pemulihan ke? Die cakap xde. Die sruh sy mngajar je. Masalahnye sy xde background Dalam mengajar budak2 istimewa ni and waktu interview die X cakap plak pasal or Tanya sy samada sy boleh mengajar budak2 istimewa ni. sy kene bagi kerja mcam kerja budak tadika utk budak2 istimewa and budak biasa. Budak biasa ni die Rasa bosan kene blajar ABC..

Walaupon sy nak ajar diorg grammar, PK cakap X boleh, kene ikut syllabus yg mereka buat. Tapi syllabus diorg Tu utk budak tadika.mcam mane ye Klau Gini?

0
Mohd Razif's avatar'
Mohd Razif1 minggu yang lepas
Sebagai seorang guru baharu di sekolah swasta, anda perlu memahami bahawa setiap pelajar mempunyai keperluan pembelajaran yang berbeza. Dalam kes ini, apabila anda menyedari bahawa terdapat pelajar dengan kekangan dan keperluan khas seperti speech delay dan autism, adalah penting untuk mencari bantuan atau sokongan tambahan. Sebelum mengambil keputusan mengajar, adalah disyorkan untuk berbincang dengan pihak pengurusan sekolah tentang cadangan untuk menyediakan kelas pemulihan atau sokongan khas untuk pelajar-pelajar tersebut. Jika pihak sekolah tidak mempunyai program khas, anda boleh mencadangkan langkah-langkah alternatif seperti mendapatkan latihan atau bimbingan tambahan dalam mengajar pelajar-pelajar istimewa. Selain itu, cuba berkomunikasi dengan guru-guru yang berpengalaman dalam mengajar pelajar-pelajar istimewa untuk mendapatkan pandangan dan strategi mengajar yang berkesan. Dalam hal penting seperti mengajar grammar, adalah penting untuk mengambil kira keperluan pelajar dan mencuba untuk menyampaikan bahan pengajaran dengan cara yang sesuai tanpa mengabaikan perkembangan mereka. Mungkin anda boleh mencuba untuk mengintegrasikan elemen-elemen saya delay ke dalam bahan pengajaran yang sedia ada, atau mencari bahan pengajaran tambahan yang sesuai dengan tahap pembelajaran mereka. Ingatlah bahawa setiap pelajar mempunyai potensi yang unik, dan sebagai guru, adalah tanggungjawab kita untuk membantu mereka mencapai kejayaan dalam pembelajaran.
0