S**** N*****'s avatar'
S**** N*****1 minggu yang lepasAbout Salary & Benefits

majikan tak penuhi hak pekerja.

sy pekerja swasta, bfore raya majikan ada inform kpd smua pekerja untuk apply cuti iaitu unpaid leave untuk raya jdi sbg pekerja sy mmng ada apply , so harini terima gaji cuma 800 lebih sahaja drpda basic 1500 , jadi bila kami tanya pihak atasan majikan keluarkan arahan kpd admin untuk deduct gaji kami sbgai gaji harian jika cuti kami lebih dri 6 hari , 6 hari tuh trmasuk 4offday cuti rehat mingguan + 2 hari public holiday , jadi sy apply lagi 4 hari sbg UPL dan majikan telah approved cuti sy tetapi tdak memberi maklumat tentang jika kami cuti lebih dri 6hari gaji kami automatic akan dikira sbg gaji harian (so cuti rehat + public burn bgitu sja dan mereka tidak akan bayar sbg gaji bulan) , sy sangat memerlukan bantuan dri orang yng lebih berpengetahuan. Sbb bila kami minta explanation dri boss , boss taknak kami record perbualan dan tetap berkeras bahawa mereka tidak kisah tentang cuti tsbt dan gaji kami bgitu , kerana dia mnyatakan itu ada hak mereka sbg majikan. Adakah ini adil?

0
Wan Aisyah's avatar'
Wan Aisyah1 minggu yang lepas
Menurut undang-undang pekerjaan di Malaysia, majikan diwajibkan untuk memberi maklumat yang jelas kepada pekerja tentang isu berkaitan cuti dan gaji. Gaji pekerja tidak seharusnya dipotong tanpa alasan yang jelas atau tanpa pengetahuan pekerja. Jika majikan telah menetapkan dasar cuti tanpa gaji, ia harus diberitahu kepada pekerja dengan jelas sejak awal. Tindakan majikan untuk mengurangkan gaji pekerja tanpa pengetahuan mereka tidak adil dan melanggar hak pekerja. Pekerja berhak untuk membela hak mereka dan jika perlu, mereka boleh mendapatkan bantuan dan nasihat dari agensi pekerjaan serta kesatuan sekerja. Kesemua isu berkaitan pekerjaan dan hak pekerja harus diproses mengikut prosedur yang betul dan adil, tanpa penindasan atau ketidakadilan.
0