Dari Pencuci Pinggan Ke Tauke Sabun! Ini Kisah Dato Mohd Syukri, Founder Sabun Do’zee Yang Berjaya Mengubah Hidupnya
# Inspirasi & Kerjaya (Mau Sembang)

Dari Pencuci Pinggan Ke Tauke Sabun! Ini Kisah Dato Mohd Syukri, Founder Sabun Do’zee Yang Berjaya Mengubah Hidupnya

post by Ani

by Ani

Dec 14, 2023
pada 12:52 PM

Dari Pencuci Pinggan Ke Tauke Sabun! Ini Kisah Dato Mohd Syukri, Founder Sabun Do’zee Yang Berjaya Mengubah Hidupnya

Datuk Mohd Syukri Ibhrim, atau lebih mesra dengan panggilan 'Datuk Sabun,' bukanlah orang biasa. Beliau yang kini merupakan pemilik Syarikat SR Asia Sdn Bhd (SR Asia) yang terkenal dengan jenama sabun Do’zee mengalami perjalanan hidup yang luar biasa, bermula dari seorang pencuci pinggan di sebuah kampung kecil di Kedah.

Kehidupan beliau dulu penuh cabaran, namun tekadnya untuk mengubah nasib membawa beliau ke Kuala Lumpur dengan hanya membawa RM20 di poket. Tujuannya jelas, beliau mahu bekerja untuk meningkatkan taraf hidup sendiri dan membantu keluarga di kampung. "Saya mahu bekerja apa sahaja yang halal. Saya mendapat pekerjaan pertama sebagai pencuci pinggan pada 1998 di sebuah kantin di Klang, Selangor," kongsi beliau.

founder dozee

Bagi meningkatkan kemahiran, beliau tidak hanya membasuh pinggan tetapi juga mempelajari pengurusan kantin dan kemahiran memasak. Rutin harian di kantin membawa inspirasi kepadanya untuk mencipta produk sabun. "Dari situ, saya berazam untuk mempunyai kilang sabun sendiri, dan berkat kesabaran, saya kini memiliki kilang sendiri," jelasnya semasa ditemui di Puncak Alam, Selangor.

Pada tahun 2008, hasil kerja keras beliau di kantin membawa peluang untuk membuka kantin sendiri dengan menggunakan wang simpanan sendiri. Walaupun kejayaan membuka kantin itu datang, cita-citanya untuk memiliki kilang sabun tidak pernah padam.

Dengan kecekalan dan kesungguhan, beliau mengambil risiko mempelajari perniagaan sabun. Meskipun menghadapi beberapa kegagalan awal, beliau tidak berputus asa. "Saya menggunakan formula yang dipelajari dan lebih lima kali gagal menghasilkan sabun. Sabun yang dihasilkan tidak menepati apa yang saya mahukan, namun saya tidak berputus asa. Saya melakukan semula penyelidikan dan pembangunan (R&D) dalam tempoh setahun," kongsi beliau.

sabun dozee

Keberanian dan ketekunan mereka membawa kejayaan. Pada 2015, jualan mereka meningkat, dan mereka pindah ke kilang yang lebih besar di Puncak Alam. SR Asia yang ketika itu beroperasi dengan 10 mesin utama dan 30 kakitangan, berjaya mencatatkan jualan sehingga 70,000 botol sebulan. Do’zee, jenama sabun mereka, mendapat keyakinan daripada usahawan lain dan meraih kontrak untuk menjadi pengeluar produk sabun bagi beberapa jenama terkenal.

kilang dozee

Kini, Syarikat SR Asia mempunyai 30 stokis dan 2,900 ejen di seluruh negara, termasuk Sabah dan Sarawak. Matlamat mereka adalah untuk memperluas jaringan mereka kepada 50 stokis dan menambah 3,000 ejen baharu menjelang akhir tahun 2020. "Kini, Do’zee bukan sahaja dikenali di Malaysia, malah telah merambah ke Brunei dan Thailand. Dengan tagline Bersih, Suci, Wangi, saya berharap jenama Do’zee dimiliki oleh setiap isi rumah di Malaysia," ungkap beliau.

Beliau memberikan peluang perniagaan kepada individu yang berminat untuk menjadi stokis dan ejen Do’zee dengan modal bermula dari kira-kira RM11,000. Mereka akan dilatih sepenuhnya dalam aktiviti pemasaran, jualan, dan selepas jualan. Dengan sijil halal yang dimiliki, beliau yakin bahawa Do’zee dapat membantu melahirkan lebih ramai usahawan yang berjaya. Kini, dengan pencapaiannya yang gemilang, beliau boleh menarik nafas lega kerana usahanya bukan sahaja berjaya di Malaysia tetapi juga telah merentasi sempadan negara.


Maukerja tempat paling ngam untuk korang cari peluang pekerjaan di syarikat-syarikat yang besar. Ada banyak kerja kosong menanti korang! Explore kerja kosong di syarikat besar disini.